Vanliga frågor

Att byta e-postleverantör till lopnet

Att flytta din e-post till lopnet webbhotell

Se också vår artikel om att byta webbhotell till lopnet

Steg 1 - checklista

Innan du börjar kan det vara bra att checka av denna listan.

1) Gör en lista över de epostkonton, alias och vidarebefodringsadresser du använder idag.

2) Kontrollera hur dina klienter är inställda idag, använder de POP eller IMAP när de hämtar mail? (information du behöver veta för migrering)

Steg 2 - skapa samtliga e-postkonton och testkör hos lopnet

Vi förutsätter att ni redan har beställt eller skapat ett konto och fått uppgifter innan steg 2. Annars är det läge att beställa nu innan du kan forstätta.

1) Skapa samtliga epostkonton, alias och vidarebefodringsadresser i kundzonen.

2) Konfigurera upp epostkontona i din epostklient. Provskicka gärna ett mail så du ser att det fungerar.

Steg 3 - begär byte av MX pekare

Kontakta den leverantör som har hand om dina namnservrar. Be dem byta MX pekare till våra (vilka som ska anges beror på vilken tjänst du har)

Vanligtvis är det

@ IN MX 10 mx1.i8t.com.
@ IN MX 20 mx2.i8t.com.

Steg 4 - vänta

Nu får du vänta tills namnservrarna är uppdaterade, du märker det genom att nya mail dyker successivt in i ditt konto hos oss och färre och färre mail kommer till din gamla leverantör Det tar normalt mellan 1 och 48 timmar innan samtliga namnservrar har uppdaterad information.

Steg 5 - migrera e-post

Nu kan du kopiera den e-post som du hade hos din gamla leverantör. Lämpligtivs genom att dra och släppa e-post via din e-postklient. Extra viktigt om du har använt IMAP hos din gamla leverantör.

Steg 6 - säg upp din gamla e-postleverantör

Glöm inte säga upp din gamla e-postleverantör.